Det är viktigt att du som medlem ansöker om tillstånd att hyra ut din bostadsrätt i andra hand. All uthyrning ska godkännas av styrelsen i förväg. Var ute i god tid då styrelsen har möte en gång i månaden med uppehåll under sommaren.
Enligt våra stadgar och ordningsregler ska andrahandsuthyrning vara godkänd av styrelsen. Föreningen beviljar tillstånd för max ett år, sedan måste en ny ansökan skickas in om andrahandsuthyrningen ska fortsätta. En kostnad på 1,8% av ett prisbasbelopp kommer att faktureras för administrativt arbete.
Läs noggrant igenom Uthyrning i andra hand - detta gäller mellan bostadsrättsägare och hyresgäst innan ni ansöker om uthyrning av ert boende, kontakta oss gärna om några frågetecken kvarstår.
Ansökningsblankett samt regler finns i de separata dokumenten här på sidan. Om du surfar med Chrome eller har Adobe Reader installerat så kan du fylla i blanketten direkt på datorn. Då slipper du skriva för hand, men du måste ändå skriva ut och signera blanketten innan du lämnar den till föreningen. Lämna i brevlådan vid servicehuset och meddela ordförande att du har lagt ansökan där.
Att hyra ut lägenheten under en kortare tid som exempelvis en månad eller ett par veckor är inte tillåtligt! Att byta boende med ett annat boende under en kortare period är inte heller godkänt. Alla som bor i lägenheten måste vara skriven där och det är man inte vid korta uthyrningar som inte är godkända av styrelsen. Ingen försäkring gäller om det skulle visa sig hända något när någon annan boende finns i lägenheten. Detta kan bli betydande kostnader om det tex. skulle börja brinna, då får den som är skriven på lägenheten själv stå för alla återställningskostnader vilket kan bli oöverskådliga.
Dokument
![]() |
Ansökningsblankett om andrahandsuthyrning |

